Påbud om kører tøj

  • johnjohn
  • Emne forfatter
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
Mere
11 år 9 måneder siden #12439 af johnjohn
Påbud om kører tøj blev oprettet af johnjohn
Hej allesammen..

Er der nogle her inde som har hørt eller ved noget om at det er blevet ved lov at man skal kører med godkendt kører tøj altså godkendt bukser og jakke,,
Hørte at en i min klub der fortalt at hans datter var ved at tage mc kørerkort og at han fortalt at man skulle have godkendt tøj,, ved dog ikke om det kun er under skolekørsel det gælder eller om det er generalt gælder alle,,
Ikke fordi jeg kører uden kørertøj når jeg kører,, så jo hvad der skete for et par år siden til Gf da vi havde et medlem som kørte galt,, det satte noget i sving i min ellers så lille køn hovde,,:side:

Men er der nogle som ved noget,, måske vort nye medlem Claus ved noget om det,,

Hilsen
John-John

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • strisser
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #12446 af strisser
Besvaret af strisser på emne Sv:Påbud om kører tøj
Hej JohnJohn og alle

Det kan du tro jeg ved en del om..........

Det kan siges ganske kort.........der er INGEN lov, der tilkendegiver at man skal køre i godkendt tøj.

Det der er kommet lov om er reglerne for "praktiske køreprøver".........denne lov er ca 3 år gammel og den foreskriver, at man kun kan deltage i en praktisk prøve, hvis man er iført godkendt tøj og støvler.

Det er den køreprøvesagkyndige, der til enhver prøve tager stilling til om reglerne er opfyldt.

Men da alle her i klubben formentlig har godkendt kørekort til kategori A - motorcykel, så kan alle tørre sveden af panden og blot køre.

Jeg vil dig ved samme lejlighed komme med en lille fodnote.

Det er så smukt, befriende og dejligt at køre på MC, men turen bliver mere smuk og et godt minde, hvis man sørger for at passe på sig selv.......husk at det ikke altid er vores skyld, at der sker ulykker, det skyldes også ofte, at vores medtrafikanter ikke kan se os.......jeg ved godt at det jeg nu kommer med ikke er lovligt at gøre, men når det er stærk solskin, så vil jeg til enhver tid anbefale, at man kører med langt lys.

Blot en lille godt råd.

De venligste hilsner.......Claus "strisser"

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Melro
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #12452 af Melro
Besvaret af Melro på emne Sv:Påbud om kører tøj
Hej Claus...og alle jer andre.

Som Claus skriver er der ingen regel om påklædning ved almindelig kørsel i Danmark, men Frankrig har jo indført at man skal anvende gul vest.

Havarikommisionen lavede en test for et par år siden, om hvor svært det var at se motorcyklister, og hvad der var af muligheder.
En af deres konklussioner var at gul vest ikke ville løse problemet da flere jo er gemt bag en kåbe og derfor fortsat ikke kunne ses.
De kom frem til at det der måske kunne være med til at gøre et udslag var andet og stærkere lys.

Jeg så for et par år siden et lys der skabte ligesom et tåge dis foran lygten, det er ikke muligt at se ret meget med lyset, men til gengæld var det meget nemt at se( det virker lidt som det difuse lysfelt der kommer omkring blå neonrør, som ses ved flere butikker) og der var så en almindelig lygte til at se med.

Og som Claus skriver, tænd fjernlyset eller monter zenonlys, det er godt nok ikke lovligt, men du redder livet:whistle:

/Torben

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • johnjohn
  • Emne forfatter
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
Mere
11 år 9 måneder siden #12456 af johnjohn
Besvaret af johnjohn på emne Sv:Påbud om kører tøj
Hej Torben..

Kører altid med det lange lys ,,hvis vi ikke kører flerer sammen..

Hilsen
John-John

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Michael
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
11 år 9 måneder siden #12469 af Michael
Besvaret af Michael på emne Sv:Påbud om kører tøj
Vil helst ikke køre med vest!!!!!!!! (Så jeg skal åbenbart ikke til Frankrig hehehe)

Jeg havde xenonlys på min gamle mc. Det er et vildt godt lys. Det er jo nærmast dag hele døgnet.. ;) Men lidt irriterende at konstant, køre rundt med mindst én bøde hængene, hvis man skulle blive stoppet... ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Freeze
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #12471 af Freeze
Besvaret af Freeze på emne Sv:Påbud om kører tøj
En lille korrektion.

Frankrig kræver er vist cm2 REFLEKTERENDE MATERIALE ! Det er ikke det samme som en gul vest ! De fleste sæt tøj har i forvejen større eller mindre reflekser syet ind i tøjet så mindre kan også gøre det.

Mvh.

Henrik

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Anton
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK4
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK4
Mere
11 år 9 måneder siden #12474 af Anton
Besvaret af Anton på emne Sv:Påbud om kører tøj
Michael S skrev:

Vil helst ikke køre med vest!!!!!!!! (Så jeg skal åbenbart ikke til Frankrig hehehe)

Jeg havde xenonlys på min gamle mc. Det er et vildt godt lys. Det er jo nærmast dag hele døgnet.. ;) Men lidt irriterende at konstant, køre rundt med mindst én bøde hængene, hvis man skulle blive stoppet... ;)


Køre med Osram Night Breaker, som giver et OK godt lys. Min lygte er justeret lidt til den gode side, så jeg kan blive set.

Har overvejet xenenon, men i givent fald vil jeg ikke for højt op i K, da lyset bliver for blåt (kan genkendes som xenon på lang afstand)

Anton

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Michael
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
11 år 9 måneder siden #12475 af Michael
Besvaret af Michael på emne Sv:Påbud om kører tøj
Hvis man kan slippe for vesten, er Frankrig stadig en mulighed.. hehehe...

Jeg kan ikke huske hvad jeg skiftede til, da jeg skiftede pærer i mine lygter.. Kører ikke med standartpærer mere. Det er for kedeligt at se på, og de andre lyser bedre.. Så hvidt og skarp som mulig!! :)

Jeg skrev kun det med xenon fordi, der blev skrevet, at det var en mulighed for at blive set. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Melro
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #12481 af Melro
Besvaret af Melro på emne Sv:Påbud om kører tøj
Okay, det er bare ikke det jeg har hørt, der skulle der nemlig være krav om lidt mere end refleksstriber......

Jeg har hørt at kravet er minimum 150 cm2 af jakken skal være selvlysende og reflekterende fra 1. januar 2013, og det er lidt mere end refleksstriberne.
Dette krav gælder alle på motorcykler. Også passagerer og turister. Det skulle koste lige under 700 kr. i bøde at undlade.

/Torben

Jeg har én, men kører selv MEGET sjældent med gul vest.

Hvad bliver det næste, "Teletubbies" dragt i lyserød:woohoo: :woohoo:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.106 sekunder
Leveret af Kunena Forum