Blåt lys?

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1392 af Nikolaj
Blåt lys? blev oprettet af Nikolaj
Her er nok et af mine mindre begavede spørgsmål:

Jeg har tænkt mig at købe de her blå pærer fordi jeg har en indædt tro på, at de ses bedre.

1. Ses de virkeligt bedre?

2. Er de overhovedet lovlige?

3. Hvad er typen (H4/H7) .Har ikke lyst til at skille det hele ad, bare for at se det, før jeg køber dem. Ved godt at jeg alligevel skal derind for at sætte dem i, men så sparer jeg jo en gang.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • 5xsorensen
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1412 af 5xsorensen
Besvaret af 5xsorensen på emne Sv:Blåt lys?
Hej Nikolaj

Jeg har erhvervet mig et såkaldt Vibralys, men har endnu ikke fået det monteret. Men efter sigende skulle det være rigtigt godt mht at blive set - de skulle endda være lidt irriterende at se på (men ingen indflydelse for køreren, når man kører i mørke mv.)

JEg er lidt nervøs ved at montere det inden jeg kører til Assen TT i juni, da jeg tidligere har oplevet betjente som er lidt strikse i den periode.

mvh Jens Henrik

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1427 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Blåt lys?
OK - og hvilken type pære er det ?

Er de lovlige i Danmark?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • poul dam
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 11 måneder siden #1432 af poul dam
Besvaret af poul dam på emne Sv:Blåt lys?
Hej
En Bird køre med H7 både i lav og høj lys lampen.
Hygge PD

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1433 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Blåt lys?
Mange tak Poul :-)

Banalt - men så er jeg jo fri for at skrue 2 gange - herligt med lidt hjælp!

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • 5xsorensen
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1435 af 5xsorensen
Besvaret af 5xsorensen på emne Sv:Blåt lys?
Mht vibralys - jeg ved ikke om e er godkendte til brug i Danmark. Du kan se mere på www.vibra-lys.dk/

Mvh Jens Henrik

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Carlo
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 11 måneder siden #1438 af Carlo
Besvaret af Carlo på emne Sv:Blåt lys?
Hej Nikolaj.

Jeg har selv været ude på markedet for at undersøge mulighederne, da jeg er interesseret i at få monteret \"Xenon - lys\" på min Bird og fruens CBR. Jeg er ikke i tvivl om værdien af et sådanne lys af 2 grunde: 1 at blive set i trafikken af andre trafikanter, 2 for bedre selv at kunne se hvor jeg køre. Desværre er de ikke lovlige at køre med i danmark (se evt. i den tidligere udsendte \"Detailforskrifter for motorkøretøjer 2008). Jeg har en medarbejde på skolen der også kører motorcykel (og er ansat ved Københavns Politi), der har undersøgt for mig, om der var nogle \"smuthuller\" i lovgivningen, men desværre - det er stadig ulovligt at køre med Xenon - lys på Blackbirden, da den ikke er typegodkendt med denne lygtetype. Jeg har så eftefølgende valgt at monterer aligevelle, uanset det er ulovligt (og håber så på tilgivelse når / hvis jeg bliver stoppet).

Jeg har indsat en \"salgsannonce\" fra firmaet Agesen MC efterfølgende, hvor du kan se hvordan de griber sagen an. Håber du kan bruge dette indlæg til dine overvejelser.

___

www.aagesen.dk

Xenon kits til motorcykler


Vi har nu fået Xenon kits hjem til motorcykler.
De passer til alle motorcykler med alm. halogen pærer fx. H7 eller H4 pærer.
De udsender et lys i 8000K, som svarer til sollys, og udover at bruge 50% mindre strøm, holder pæren 5 gange så lang tid, i forhold til en normal halogen pære.

Prisen er afhængig af hvilken pære motorcyklen normalt har.
H3 kit til fjernlys: 999 kr
H7 kit til fjernlys: 999 kr

H4-2M kit med Xenon i nærlys og alm. halogen i fjernlyset. Bruges typisk i opsætninger med dobbelt lygte: 999 kr

H4-3M Kit med Xenon i både nær og fjernlys. Bliver aktiveret ved hjlæp af en magnet der trækker pæren frem og tilbage. Derved ændres vinklen på lysstrålen- Fylder ca. 3-5 cm bagud: 1499 kr

Må ikke anvendes på offentlig vej, iht. gældende lovgivning.

___


Carlo, Brønshøj.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1444 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Blåt lys?
De kære venner - så blev jeg helt forvirret! :S

Jeg kan ved Retec købe et sæt pærer med blåt lys til ca. 300 kr.

Vibralys er så vidt jeg forstår ikke pærer, men en dims, der får lyset til at blinke.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad Xenon lys er, men hvis det blot er blåt lys, så er 999 kr. da meget, når jeg kan købe dem til ca. 300 kr.

Nå - måske har jeg ikke forstået noget af det :ohmy:

P.S. Eller er Xenon lyset bare skarpere end de almindelige blå halogenpærer?<br><br>Indlæg redigeret af: Nikolaj, den: 2008/05/28 17:58

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Carlo
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 11 måneder siden #1457 af Carlo
Besvaret af Carlo på emne Sv:Blåt lys?
Hej Nikolaj.

Keder godt til Vibralys, og det er helt klart en stor forbedring af sikkerheden for en motorcykelist.

De såkaldte \&quot;guld-pærer\&quot; er også ulovlige, såfremt de ikke er typegodkendte på køretøjet.

Prøv at kigge på flg. link (god at blive klog af): da.wikipedia.org/wiki/Xenon


Carlo, Brønshøj.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 11 måneder siden #1459 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Blåt lys?
Uhadada - jeg skal love for, at der rundt omkring er skrevet en masse om det her.

Jeg har allerede lært en hel del, men jeg er stadig ikke sådan helt sikker på, hvad jeg skal gøre.

Jeg har nu prøvet at strukturere mit spørgsmål/problem lidt mere, og jeg har oprettet følgende indlæg i Blackbird gruppen på Motorcykelgalleri.

Så kan jeg jo ligeså godt oprette det her også, selv om jeg allerede har fået nogle af svarene her. Måske er der alligevel flere, der vil/kan udtale sig om emnet, der åbenbart synes at være voldsomt diskuteret mange steder.

Hej med Jer!

Jeg vil gerne have noget bedre lys på min Blackbird. Har derfor læst og læst uden egentlig at nå til en konklusion.
Der synes at være 3 muligheder:

1. Bedre halogenpærer med blåt skær.
2. Vibra lys.
3. Xenon lys.

Ad 1.
a. Lyser disse pærer virkeligt blåt?
b. Er de lovlige?
c. Ødelægger/brænder de parabolen?
d. Ses de overhovedet bedre?
e. Hvilket mærke er bedst. Har forstået, at de bedste er Philps eller Osram.

ad 2.
a. Er Vibralys lovligt?
b. Er det svært at montere?

ad 3.
a. Er Xenon lys lovligt?
b. Skal det virkeligt koste 1000 kr. for et sæt?

Er en Blackbird overhovedet typegodkendt til nogle af disse lystyper?

Altså kort og godt: Hvad gør man (optimalt), hvis man gerne vil have bedre lys på Birden?<br><br>Indlæg redigeret af: Nikolaj, den: 2008/05/29 07:57

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.129 sekunder
Leveret af Kunena Forum