Benzinpriser

  • hanstryk
  • Gæst
  • Gæst
15 år 9 måneder siden #1615 af hanstryk
Besvaret af hanstryk på emne Sv:Benzinpriser
Hej

Angående benzinpriser kan jeg oplyse at i Januar 2007 fik vi 50$ for 1 tønde råolie og oliefirmaerne tjente rigtig godt, idag ligger prisen på ca. 135$. Prisen forventes kortvarigt (efter hvad vi hører ude på arbejde), måske at kunne falde til ca. 120$, men mest sandsynligt er en pris på 145-150$.

Ude på arbejde ligger der en stor tankbåd, hvor olien bliver pumpet over i. Lasten på 500.000 tønder olie er lige blevet solgt for 139$ per tønde. For lige at sætte det i relief, sker dette hver 10. dag. Til gengæld plejer vi så at få noget godt at spise den dag.

Man kan jo godt forstå, at USA snakker om en særbeskatning af oliefirmaer.

Mvh
Hans<br><br>Indlæg redigeret af: hanstryk, den: 2008/06/21 06:05

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 9 måneder siden #1618 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Benzinpriser
500.000 tønder x 159 = 79.5 mio. liter x 0.9 = 71.6 mio. tons råolie.

Det er squ da lidt af en sjat, hvis jeg ellers har regnet rigtigt - og det er jo så bare en enkelt platform.

Ja - og prisen er steget voldsomt de senere år. Hvorfor mon det? Og betyder det også, at råolien er blevet dyrere? Næhhh - det gør det jo ikke nødvendigvis.

Så vidt jeg er orienteret, kan man i dag købe flere liter benzin for en specialarbejders timeløn, end man kunne for 20 år siden.

Teoretisk set kunne man jo stille spørgsmålene: Får specialarbejderen for meget i timen eller er benzinen for billig?

Nå - sådan hænger nationaløkonomi jo ikke sammen, men det er nu lidt sjovt at finde nogle andre vinkler til \&quot;klagesangen\&quot; over de høje benzinpriser.

Imidlertid er der nok noget om snakken om \&quot;bobler\&quot;. Fødevarepriserne stiger jo også voldsomt de her år - siger man.
Igen er det kineserne, der får skylden. De har flere biler og de spiser mere - priserne stiger. Det er jo det rene nonsens.

Priserne stiger ikke - sådan bare automatisk. Det drejer sig om, at nogen sætter priserne op. Det er altså mennesker, der sætter priserne op, og det er ikke nødvendigvis fordi reserverne og/eller ressourcerne er færre.

Der kan være mange andre årsager til at man sætter priserne op, men det skal jeg ikke begive mig ind i her - for jeg ved det jo lige så lidt som de fleste andre.

Hmmmmmmmmm - lidt af min sædvanlige lørdag mogen snak :ohmy:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • hanstryk
  • Gæst
  • Gæst
15 år 9 måneder siden #1643 af hanstryk
Besvaret af hanstryk på emne Sv:Benzinpriser
Hej Nikolaj

Ja, det er ganske mange liter råolie, men det er godtnok kun 71,6 mio. kilo råolie. Men stadigvæk mange.

Forøvrigt er det kun fra 1 brønd, i øjeblikket borer vi på livet løs for at udvide dette til ca. 14 brønde. De skulle gerne være færdige engang i 2010.

Mvh
Hans

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 9 måneder siden #1645 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:Benzinpriser
Ja squ da - kilo selvfølgelig:blush: Jeg synes også, at det lød voldsomt, da jeg havde ganget med vægtfylden :-)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.077 sekunder
Leveret af Kunena Forum