FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 10 måneder siden #1346 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Ja - jeg skal da også lige spørge dig:

Er det korrekt, at instruktøren kører foran på f.eks. Knutstorp?

På FDM kurserne kører han nemlig bagved, hvilket angiveligt skulle være bedre, fordi du lærer mere af det.

Hvis instruktøren kører foran ser du på hans baghjul, og lærer ideallinien på din motorcykel på lige nøjagtigt den bane - og ikke så meget mere.

Ikke mine ord, men sådan siger de på Jyllandsringen. Kursus er iøvrigt \"tyvstjålet\" fra det amerikanske \"California Superbike Course\", som alle de rigtigt skrappe vistnok frekventerer en gang imellem.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Carlo
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 10 måneder siden #1348 af Carlo
Besvaret af Carlo på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Hej Nikolaj.

Jeg er meget enig med dig i at det snart er på tide at vi mødes \"in real life\" - og jeg tør også godt slå følge med dig;)

Hvem kom først - hønen eller æget? De 2 kurser der tales om pt. høre til i hver sin kategori. Mange undervurdere manøvrekurset som du har deltaget i på Jyllandsringen - for det kan vel enhver:blink: Sandheden er at det kan alle og enhver IKKE - hvorfor man med fordel kunne / burde deltage med jævne mellemrum. Jeg har været på et tilsvarrende i Vejle sammen med fruen (se tidligere indlæg), og fik også en masse ud af det - ud over socialt samvær m.m.

Kurset i svingteknik er også et grundlæggende køreteknisk kursus, blot i andre øvelser. Jeg har været på såvel \"Mestersvinger\" som \"Racing4fun\" og kan klart anbefale dem begge. I bund og grund er der ikke den store forskel, ligesom instruktørerne er de samme. Begge kurser indeler folk efter erfaring m.m. (med ret til at flytte personer der ikke selv er i stand til at vurderer egne evner i forhold til holdene), og kun i hutigstkørende klasse er det tilladt at overhale, ligesom instruktøren ikke nødvendigtvis køre forrest. I de 2 midterste klasser kører instruktøren forrest om formiddagen, og over middag køre man så foran instruktøren på skift. Langsomst kørende klasse køre med instruktør foran i alle pas. Jeg tror at de fleste bliver overrasket over hvor meget instruktøren reelt ser når han køre forrest - og kan refererer til ved gennemgang efter hvert pas :whistle:

At han i visse situationer kører foran, og i andre kører bagerst afhænger således af øvelserne og niveauet. At vise \"ideallinerne\" i starten er en del af pensum som \"rollemodel\" når vi taler om at køre kurver med høj fart.

Hvis instruktørerne på Jyllandsringen har bare den mindste smule omtanke under hjelmen, er jeg sikker på at han vil anbefale dig et lignende kursus - og ikke tale negativt om det. I min verden er viden og erfaring = magt (og mulighed for at overleve).

Efter at have læst dit (og Brandmandens) indlæg, er jeg næsten sikker på, at jeg står på deltagerlisten til næste år :)


Tak for en god briefing, og glæder mig som sagt til at kunne snakke ordentligt i stedet for kun at skrive sammen her i forum.


Carlo, Brønshøj.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Carlo
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 10 måneder siden #1349 af Carlo
Besvaret af Carlo på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
En enkelt tilføjelse - eller måske et nødråb!

Alle de instruktører jeg kender, er enige om at det faktisk er de \"forkerte mennesker\" som deltager i deres kurser. Ikke sådanne at forstå at du og jeg ikke er indenfor målgruppen - men du og jeg har erkendt at vi \"ikke er verdensmestre\" hvorfor vi må betragtes som nogenlunde fornuftige trafikanter.

Vi kender alle til \"hjernedøde\" bilister og motorcykellister, der gør livet surt for både dem selv og andre - og i virkeligheden var det faktisk dem der burde deltage i sådanne kurser. At lære noget om sin motorcykel (-bil), sig selv og de holdninger man har, og ikke mindst måske lære noget om sine begrænsninger............


Carlo, Brønshøj.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 10 måneder siden #1353 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
OK - jeg er med for så vidt angår formen på Mestersvinger og Racing4Fun.

For så vidt angår DMC Broncekursus, som jeg godt kan huske, du skrev om, så ville jeg ikke have undværet det. Det var et godt oplæg til til FDM kurset på Jyllandsringen - synes jeg. Så for mig var det en fin kombination med de 2 kurser her i MAJ.

På Jyllandsringen opdagede jeg så, at jeg havde en del mere at lære - faktisk temmelig meget.

Derfor er det utroligt sjovt, at du til sidst skriver:

\"og ikke mindst måske lære noget om sine begrænsninger............\"

for det var lige nøjagtigt med den holdning, jeg tog på kursus. For mig er det nemlig langt vigtigere at vide, hvad man ikke ved, og at lade være med at gøre det, man ikke kan - før man kan altså.

Jeg ved ikke, om jeg helt har forklaret, at der faktisk er 2 kurser. Der er A Niveau med Del 1 og 2 og der er B Niveau med del 3 og 4. Altså ialt 4 dage.

En af instruktørerne (Tommy Rønn) sagde til mig: \"Jeg har ingen betænkeligheder ved at have dig med på B Niveau, men du kan overveje, om ikke du skal vælge A niveau en gang mere for at blive mere sikker. Hvis du vælger A Niveau igen, kommer du på rødt hold(hurtigste/bedste hold)\"

Det var squ da pænt og høfligt sagt, og så er jeg godt klar over, hvad jeg skal. Jeg var nemlig på blåt holdt, som udgør midtergruppen, så der er stadig noget at hente, og det gør jeg så 17 - 18 JUN.

Alt om de 2 kursesr kan iøvrigt læses på FDMs hjemmeside under MC i menuen øverst og så videre til MC kurser.

Nå - nu skal jeg nok ikke lade min begejstring løbe af med mig (eller Jer), men for pokker - jeg har jo ikke kørt på MC i 30 år, og så er det altså dejligt at kunne mærke følelsen af samhørighed mellem mand og maskine komme tilbage igen.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Erik Uldall
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK_ADMIN
Mere
15 år 10 måneder siden #1360 af Erik Uldall
Besvaret af Erik Uldall på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Haløjsa, det der med 25% nedsat friktion i regnvejr betyder jo at så må man kun køre 225 kmt i stedet for 300 kmt.:evil:

Husk på at jo længere tid man opholder sig på vejen, des farligere er det.:whistle:

Så det gælder bare om at få det overstået i en fart.:lol:

Mvh. Erik:woohoo:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 10 måneder siden #1362 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Nej nej Mr. Firefighter - det har du squ fået galt i halsen :sick:

Det var svingene, der skulle overståes hurtigt - derfor sen 2trins indstyring og hurtigt igennem.

Men jeg så jo godt, da du kørte af - ja jeg tænkte jo bare mit :woohoo:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Daniel
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 10 måneder siden #1368 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Ja, undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne her. :)

Men selvfølgelig skal og kan man, altid være modtagelig for at lære noget nyt, det gælder hele livet, ligesom med alt andet. :)

Der er nogle som har let ved det, nogle der kan lære det, og nogle som aldrig lære det. (mig f.eks)

Men jeg føler mig overbevist om at hverken Valentino Rossi, eller en tilfældig anden Italiener ikke har været på hverken Jyllandringen, Knutstorp eller tilsvarende kørekursus.

Og når man ser deres kørestil/måde er man ikke tvivl om at det har de fået ind med modermælken fra barnsben, og lært hvordan man bevæger sig på 2 hjul, i modsætning til os danskere, som kun kører hygge kørsel på lune tørre dage, et par måneder om året, i lige rækker, på flad grund. :blink:

Man skal nok også passe på med at ligge al magt i hænderne på en tilfældig bane instruktør, og efterfølgende tro at man kan gå på vandet, ude i det virkelige liv.:silly:

Jeg havde selv en dårlig oplevelse med den første instruktør på Knutstorp, som havde mere travlt med at vise, hvad han selv kunne præstere, i stedet for at lære fra sig. :sick:

Kvaliteten af det kursus som I omtaler her, tiltaler mig meget, og det er jeg/vi da nød til at prøve. :)

Er der nogen her, som har været på FDM kurset/banen på sjælland i Tune? Her har jeg set at man kan vande banen, men om det bruges til mc ved jeg ikke.?

Det handler nok mere om at have krop og sjæl med, når man er ude i trafikken. At kunne læse/ se hvordan omgivelserne er i forhold til en selv. Det hjælper ikke meget, hvis man køre gennem et sving med god nedlægning og fin fart (efter 50 kørerkurser på bane), og at der så står et rådyr på tværs af vejen. :woohoo:

Mvh. Daniel

Med venlig hilsen Daniel.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 10 måneder siden #1369 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Hej Daniel!

Jeg vender lige tilbage til det her - har lidt travlt her til morgen :-)<br><br>Indlæg redigeret af: Nikolaj, den: 2008/05/26 06:51

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Nikolaj
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
15 år 10 måneder siden #1371 af Nikolaj
Besvaret af Nikolaj på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Hej igen Daniel!

Jeg kan ikke forestille mig, hvem du skulle træde over tæerne. Det er i hvert fald ikke mig.

Jeg tror netop, at et kursus som FDM kurset har til formål at sikre, at ingen tror, at de kan gå på vandet. Sådan oplevede jeg det i hvert fald.

Som jeg vist tidligere har nævnt indeholder kurset også en masse holdningsbearbejdning til det at køre på motorcykel - altså på landevej og ikke på bane.

Jeg er meget enig i det du skriver her:

Det handler nok mere om at have krop og sjæl med, når man er ude i trafikken. At kunne læse/ se hvordan omgivelserne er i forhold til en selv. Det hjælper ikke meget, hvis man køre gennem et sving med god nedlægning og fin fart (efter 50 kørerkurser på bane), og at der så står et rådyr på tværs af vejen.


På FDM kursus lærer du om dette følgende. Lad os nu se, om jeg har fået rigtigt fat i det :)

Fart er din opfattelse af, hvor hurtigt omgivelserne passerer forbi.

Forsvindingspunktet er det sidste stykke asfalt, du kan se i din egen bane, når du ser fremad.

Hvis du nu konstant ser mod forsvindingspunktet, så vil afstanden til dette variere, og dermed vil du (bør du) regulere din hastighed i forhold til afstanden til forsvindingspunktet.

Et par eksempler:

Kører du ud ad en fuldstændig lige landevej med åbne vidder til begge sider, ja så ligger dit forsvindingspunkt jo helt ude i horisonten, og du vil kunne holde en god fart.

Kører du op ad en bakke, som du ikke kan se over, så vil dit forsvindingspunkt jo hele tiden komme nærmere, og du vil automatisk (hvis du er fornuftig) nedsætte hastigheden indtil dit forsvindingspunkt igen bevæger sig længere væk - altså nå du når over bakken.

Det gælder jo så også sving, hvor dit forsvindingspunkt først vil komme tættere på dig = nedsat hastighed og senere fjerne sig fra dig = større hastighed ud af svinget.

Kombineret med senest mulig indstyring i et givet sving, hvilket jo betyder, at du ser mere i svinget, så burde du altså kunne standse eller undvige, hvis Bambi opludselig står der.

Hmmmmmmmmmmm? Jeg har siden kursus eksperimenteret meget med at holde blikket på forsvindingspunktet under kørsel på snoede og uoverskuelige småveje med moderat hastighed. Jeg synes, at det virker helt fint for mig.

Nogen vil så måske sige, at hvis man hele tiden ser frem mod forsvindingspunktet, så ser man jo ikke bilerne eller andet, der kommer fra sidevejene. Det er bare ikke rigtigt, fordi forsvindingspunktet jo har været, hvor sidevejen kommer ud, og dermed har du faktisk været der for 5 sekunder siden, når du kommer frem til sidevejen. Dermed har du også set bilen, der er på vej - eller allerede holder der.

Jeg synes, at det virker godt. Sådan noget er der masser af på kurset, men jeg skal da gerne indrømme, at det også er sjovt at få lov til at køre lidt hårdt med BBen.

Altså en god kombination - synes jeg, der gik fra kursus med en oplevet og sikkert også reel større fortrolighed med min motorcykel.

Jeg ved ikke noget om hvordan kurserne gennemføres på Sjællandsringen - ej heller om det er de samme instruktører, men jeg vil anbefale dig at ringe til Tommy Rønn på 20437820.

Der får du helt sikkert et svar på det.


Hmmmmmmmmmmm - jeg kom lige til at læse det her igen. Det kunne godt lyde sådan lidt \&quot;skolemesteragtigt\&quot; og det var slet ikke meningen. Det er jeg squ for uerfaren til. Meningen var blot at referere, hvad jeg mente at have lært på kursus. Håber ikke at nogen misforstod :woohoo:

Indlæg redigeret af: Nikolaj, den: 2008/05/26 10:37<br><br>Indlæg redigeret af: Nikolaj, den: 2008/05/26 10:37

Venligst Log på for at deltage i samtalen

  • Daniel
  • Offline
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Mere
15 år 10 måneder siden #1374 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Sv:FDM MC Kursus 20 - 21 MAJ 2008
Tænk her gik jeg og troede at forsvindingspunktet, var der hvor man opholder sig når der skal støvsuges og laves andre huslige pligter. :laugh:

Tak for beskrivelsen, og godt gået Nikolaj, tommelfinger opad herfra. :)

Mvh. Daniel

Med venlig hilsen Daniel.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.127 sekunder
Leveret af Kunena Forum